Ataraxia Geométrica

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The ataraxia was defined by classical philosophy schools as a state of mind to reduce the intensity of passions and desires and to achieve a mental and corporal balance. Therefore, the ataraxia can be understood as a meditative state of tranquility, serenity and imperturbability in relation to the soul, reason and feelings.

The creating process of an art-work for Javier is a meditative state of peace and balance, where there is no time or space. An ataraxia. The result of this state of mind are these void cartographies, stellar maps, systems, circuits or abstract graphics that evokes a language that we don’t understand rationally but which establishes links with the mystery of our soul.

These works haven’t been premeditated but channeled. Its process of creation doesn’t go through a previous sketching phase. As if it were an automatic painting or writing, Javier leaves his mind blank when is creating these works and is the intuition that dictates each line engraved by hand directly in the wood.

 
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La ataraxia fue definida por distintas corrientes de la filosofía clásica como un estado de ánimo mediante el cual se disminuía la intensidad de pasiones y deseos que podían alterar el equilibrio mental y corporal. La ataraxia, por tanto, puede ser entendida como un estado meditativo de tranquilidad, serenidad e imperturbabilidad en relación con el alma, la razón y los sentimientos.

El proceso de creación de una obra para Javier es un estado meditativo de paz y equilibrio, donde no existen el tiempo ni el espacio. Una ataraxia. El resultado de este estado mental son estas cartografías del vacío, mapas estelares, sistemas, circuitos o grafías que evocan un lenguaje que no comprendemos racionalmente pero que establece vínculos con el misterio de nuestra alma.

Estas obras no han sido premeditadas sino canalizadas. Su proceso de creación no pasa por una fase de abocetado. Como si fuese una pintura o escritura automática, Javier deja su mente en blanco a la hora de crear estas obras y es la intuición quien dicta cada línea grabada a mano directamente en la madera.