K405

K405

K405 is a conceptual performance created by Javier and Pablo Iglesias (Gnosick & Geso).

Inspired by the work of authors such as Deleuze, Guattari and Hakim Bey, K405 was originally conceived as a philosophical and graphic concept for the 8th issue of Belio Magazine (2002). In parallel, K405 was also developed as an urban art action and a sound performance. In 2003, it was presented at Musica Ex Machina festival in Bilbao, Evantec festival in Madrid, Pronóstica International Art Meeting in Ibiza and ARCO Contemporary Art Fair in Madrid with the collaboration of the artists Pistolo Eliza and CTRLer.

From its conception to the present, the work has been growing and enriched by the experience and learning of both artists. K405 is currently represented as a live audiovisual performance preserving its important conceptual load.

K405 reflects on the meanings our society usually gives to concepts such as chaos and order, and how they shape our thinking. We encode reality in a binary way, based on a false balance of opposite concepts: black and white, good and evil. What is digitally translated into ones and zeros, transmission or interruption of energy transit. In our work, we expose chaos as a non-recognized yet pattern of order and vice versa. We decompose the established chaos-order to reorganize a new chaos-order.

This whole concept is translated into sound art by using different paused CD players. This generates a constant repetition of a minimal audio fragment (1), broken by its absence (0). This repetition generates a string of ones and zeros different to the original audio track. In this way, different audio tracks or songs are played and mixed, accumulating little by little the amount of information deconstructed and reproduced. The sound result is a set of “drones” close to digital “noise”, a kind of hypnotic mantra. A careful and conscious listening of this piece can induce a deep meditation as a means of stepping outside the temporal. Visually, an audiorreactible transcription is done using black and white basic graphs that are being deconstructed and transformed by the own noise.

 
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K405 es una acción conceptual creada por Javier y Pablo Iglesias (Gnosick & Geso).

Inspirado por la obra de autores como Deleuze, Guattari y Hakim Bey, K405 fue concebido originalmente como concepto filosófico y gráfico para el octavo número de la revista Belio Magazine (2002). Paralelamente, K405 fue desarrollado también como acción de arte urbano y performance sonora. En el año 2003 fue presentado en los festivales Musica Ex Machina en Bibao y Evantec en Madrid, en el Encuentro Internacional de Arte Pronóstica en Ibiza, y en la Feria de Arte Contemporáneo ARCO junto a los artistas Pistolo Eliza y CTRLer en Madrid.

Desde su concepción hasta la actualidad, la obra ha ido creciendo y enriqueciéndose de la experiencia y aprendizaje de ambos artistas. Actualmente K405 es representado como una performance audiovisual en vivo conservando su importante carga conceptual.

K405 reflexiona sobre las acepciones que nuestra sociedad suele dar a conceptos como el caos y el orden, y como estas moldean nuestro pensamiento. Codificamos la realidad de forma binaria, basándonos en un falso equilibrio de conceptos opuestos: blanco y negro, bien y mal. Lo que digitalmente es traducido en ceros y unos, transmisión o interrupción del tránsito de energía. En nuestra obra exponemos el caos como un patrón de orden no reconocido aún y viceversa. Descomponemos el caos-orden establecido para reorganizar un nuevo caos-orden.

Todo este concepto es traducido en arte sonoro mediante la utilización de diferentes reproductores de CD en pausa. Esto genera una repetición constante de un fragmento mínimo de audio (1), entrecortado por su ausencia (0). Dicha repetición genera una cadena de ceros y unos distinta a la pieza de audio original. De esta forma son reproducidas y mezcladas diferentes piezas de audio o canciones, acumulando poco a poco la cantidad de información deconstruida y reproducida. El resultado sonoro es un conjunto de “drones” cercanos al “noise” digital, una especie de mantra hipnótico. La escucha atenta y consciente de esta pieza puede inducir una meditación profunda como medio para salir de la temporalidad. Visualmente se hace una trascripción audiorreactible sobre gráficos básicos en blanco y negro que van siendo deconstruidos y transformados por el propio ruido.